ΝΕΟΤΕΡΑ
latest

728x90

468x60

Κυριακή 28 Ιουλίου 2019

ΣΚΑΝΔΑΛΟ μεγαλύτερο της ΑΕΠΙ στα Πνευματικά Δικαιώματα - Τι αποκαλύπτει το πόρισμα για την «ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ»

ΣΚΑΝΔΑΛΟ μεγαλύτερο της ΑΕΠΙ στα Πνευματικά Δικαιώματα - Τι αποκαλύπτει το πόρισμα για την «ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ»


"Λαβράκια" έβγαλε το πόρισμα της έκθεσης της Ernst & Young που παρήγγειλε το Υπουργείο Πολιτισμού για την "ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ" και τα Πνευματικά Δικαιώματα.


Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο με εκτενή μας άρθρα στην larisacitynews.GR έχουμε αναφερθεί στο θέμα των Πνευματικών Δικαιωμάτων μετά την κατάρρευση εν μέσω σκανδάλων της ΑΕΠΙ, την δημιουργία ενός διαφανή φορέα από το Υπουργείο Πολιτισμού, της Ειδικής Υπηρεσίας Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ), για την ρύθμιση της αγοράς των Πνευματικών Δικαιωμάτων στην Ελλάδα, αλλά και τις υποψίες μετά από πληθώρα καταγγελιών μελών για ένα μεγαλύτερο σκάνδαλο στον έτερο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων, την "Αυτοδιαχείριση" (Autodia).

Tα όσα έχουμε γράψει μπορείτε να τα δείτε εδώ:

Μάλιστα στο τελευταίο μας άρθρο ο κ. Γιάννης Γλέζος, πρωτεργάτης στην δημιουργία της "Αυτοδιαχείρισης" και σημερινό μέλος του ΔΣ, είχε αντιδράσει με επιστολή του αναφέροντας τις "δικές του αλήθειες" και ζητώντας μας να ανακαλέσουμε τους ισχυρισμούς μας περί "οικονομικών ατασθαλιών" στον Οργανισμό.

Διαβάστε το σχετικό άρθρο:

Μετά από όλα αυτά χθες οι μεγαλύτερες πανελλαδικής κυκλοφορίας εφημερίδες στις εκδόσεις τους δημοσιοποιούν τα στοιχεία του πορίσματος του ελέγχου που παρήγγειλε το Υπουργείο Πολιτισμού για την "Αυτοδιαχείριση", ο οποίος "ξέθαψε σκελετούς" από τα αρχεία του Οργανισμού.

[ads-post]

Το ΒΗΜΑ χθες γράφει χαρακτηριστικά:

Τι αποκαλύπτει το πόρισμα για την «Αυτοδιαχείριση» και τα πνευματικά δικαιώματα

Τα σύννεφα για την «Αυτοδιαχείριση» είχαν πυκνώσει ήδη τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν σχεδόν το σύνολο των μεγάλων ελληνικών ρεπερτορίων που την είχαν υποστηρίξει απέσυραν τα δικαιώματά τους σε μια νύχτα και ακολούθησαν το άρμα της ΕΥΕΔ


Μετά το σκάνδαλο που οδήγησε στην κατάρρευση της «ιδιωτικής» ΑΕΠΙ, νεότερες αποκαλύψεις έρχονται στο φως που αφορούν την επί χρόνια «καταγγέλλουσα τη διαφθορά» «Αυτοδιαχείριση», έναν από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες στη διάθεση του «Νσυν», τα συμπεράσματα της έκθεσης της Ernst & Young που παρήγγειλε το ΥΠΠΟ για τον συγκεκριμένο συνεταιριστικό οργανισμό δημιουργούν ερωτήματα για τον τρόπο λειτουργίας του. Το πόρισμα, το οποίο εκτός άλλων καταλογίζει διαχειριστικό χάος και «ενός ανδρός αρχή» στον οργανισμό, παραδόθηκε μερικές ημέρες πριν από τις εκλογές στην τότε υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά και τον πρόεδρο του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας κ. Αντωνιάδη. Καταλογίζεται ακόμη ότι τα αρνητικά ίδια κεφάλαια έφταναν στα 303.152 ευρώ στο τέλος του 2018. Η ζημιά εσπευσμένα αποκαταστάθηκε κυρίως με χρήματα των δημιουργών (που υπέγραψαν μόλις το 2018 χωρίς να γνωρίζουν το πρόβλημα), μόλις πριν από 15 ημέρες, με μια απόφαση της γενικής συνέλευσης, ερήμην στην ουσία των δικαιούχων, τα χρήματα των οποίων δημεύτηκαν.

Ενα σημαντικό ερώτημα που προκύπτει από το πόρισμα είναι πώς γίνονταν οι διανομές στην «Αυτοδιαχείριση».

Χαρακτηριστικά το πόρισμα αναφέρει: «Το πληροφοριακό σύστημα που υποστηρίζει τη διαδικασία της διανομής δεν έχει τη δυνατότητα εξαγωγής ανάλυσης συσχέτισης εισπραχθέντων τιμολογίων και διανεμηθέντων δικαιωμάτων. Οπως ενημερωθήκαμε από τον Οργανισμό, για την υπό εξέταση περίοδο 2015-2017 το ποσό προς διανομή στο σύστημα καταχωρήθηκε χειροκίνητα μετά από υπόδειξη του γενικού διευθυντή (σ.σ.: του Γιάννη Γλέζου)». Συγκεκριμένα, από τα 237.732 ευρώ που οφείλονταν στους δημιουργούς κατά τα έτη του ελέγχου, το 2015 διανεμήθηκαν χωρίς λίστες απόδοσης τα 38.854 ευρώ (εκ των οποίων 19.501 ευρώ δόθηκαν σε προκαταβολές). Το 2017 έφτασαν τις 13.916 (εκ των οποίων οι 10.184 πήγαν στους 14 ίδιους δικαιούχους σαν προκαταβολές). Ετσι το τελικό αδιανέμητο και οφειλόμενο πόσο φτάνει τα 184.592 ευρώ. Το 2018 συμψηφίστηκαν 22.000 (πάλι με προκαταβολές) αφήνοντας μια νέα τρύπα 162.592 στα ταμεία που θα χρηματοδοτηθεί (και πάλι) από τα χρήματα των νέων μελών για να καλύψουν την τρύπα του παρελθόντος.

Από τις αναδρομικές εισπράξεις (ύψους 739.200 ευρώ) από τηλεοπτικούς σταθμούς, μόνο ένα μικρό ποσό έφτασε τελικά στους δημιουργούς. Τα υπόλοιπα αναλώθηκαν σε έξοδα του οργανισμού: 78.304 στην Πολιτιστική Δράση ΕΜΣΕ (εταιρεία με κοινά μέλη ΔΣ με αυτά της «Αυτοδιαχείρισης»), εκ των οποίων χωρίς παραστατικά 46.000, 43.295 «σε μισθοδοτικό κόστος υπαλλήλων» που ασχολήθηκαν με την ανάπτυξη του site της «Αυτοδιαχείρισης» και μια βασική πλατφόρμα πληρωμών (που οι ειδικοί όμως δεν κοστολογούν πάνω από 2.000 ευρώ) και 115.600 σε φιλικό διακανονισμό με δημιουργό και πέρασαν στα κόστη της εταιρείας.

Σύστημα διανομών

Η «Αυτοδιαχείριση», σύμφωνα με το πόρισμα, δεν είχε διαυγές σύστημα διανομών. Ενδεικτικό του καθεστώτος που επικρατούσε, όπως αποκαλύπτει το έγγραφο της Ernst & Young, είναι το γεγονός πως το 2018 ο Γιάννης Γλέζος αύξησε περαιτέρω τα πόσα που εισέπραττε από τους τηλεοπτικούς σταθμούς, λόγω των δικαιωμάτων του ιταλικού φορέα SIAE που είχε καταφέρει να αναλάβει την εκπροσώπηση. Ομως μέχρι και το τέλος του 2018 δεν απέδωσε ούτε ένα ευρώ (πάλι σύμφωνα με το πόρισμα της έγκριτης ελεγκτικής εταιρείας).

Παρά τις κερδοφόρες χρήσεις του 2015 και του 2016, το 2017 η «Αυτοδιαχείριση» έκλεισε με ζημιές 200.000 και μηδενικά ταμεία. Συνολικά η «Αυτοδιαχείριση» λειτουργούσε αποδίδοντας τυπικά μόνο το 59% των εσόδων της στους δημιουργούς – μέλη της παρακρατώντας το 41% για κόστη λειτουργίας. Από αυτό όμως δεν μπόρεσε να αποδώσει ένα επιπλέον 15% περίπου, ενώ παράλληλα δημιούργησε και μια τρύπα ίση με το 20% των εσόδων. Συνολικά δηλαδή η «Αυτοδιαχείριση» (για τη χρυσή της περίοδο 2015-2017) απέδωσε κάτι λιγότερο από το 30% των εσόδων εξαφανίζοντας το 70% (πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ) σε ένα νεφελώδες πλέγμα εξόδων. Σημειώνουμε ότι η ΑΕΠΙ που κατηγορήθηκε για καταχρηστική διαχείριση παρακρατούσε μόνο 35% για τα λειτουργικά της έξοδα. Υπενθυμίζουμε πως ο νόμος για τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης προβλέπει μέγιστο ποσοστό για τα έξοδα διαχείρισης το 20%.

Σημειώνεται ότι τα σύννεφα για την «Αυτοδιαχείριση» είχαν πυκνώσει ήδη τον περασμένο Φεβρουάριο, όταν σχεδόν το σύνολο των μεγάλων ελληνικών ρεπερτορίων που την είχαν υποστηρίξει απέσυραν τα δικαιώματά τους σε μια νύχτα και ακολούθησαν το άρμα της ΕΥΕΔ (Ειδική Υπηρεσία Εκτακτης Διαχείρισης δικαιωμάτων) που συστάθηκε μετά την κατάρρευση της ΑΕΠΙ από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

Η φυγή των ελλήνων δημιουργών από την «Αυτοδιαχείριση», σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσαν – ΜΕΤΡΟΝ και ΣΩΜΣΕ – την 1η Μαρτίου, οφειλόταν στην πρόωρη προσπάθεια επιβολής ενός πλαισίου λειτουργίας με σαφή χαρακτηριστικά υποβάθμισης του ελληνικού ρεπερτορίου («χωρίς σοβαρή ώσμωση και συνεννόηση με εμάς», όπως τόνιζαν).

Πηγή: https://www.tovima.gr

Δείτε το σχετικό ρεπορτάζ του OneTV:




Ποια ήταν και ποια είναι η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (Autodia)



Η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ είναι Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων (ΟΣΔ) ο οποίος λειτουργεί τα τελευταία 15 χρόνια, από το 2003. Μέχρι και το κλείσιμο της ΑΕΠΙ ο ρόλος της στην αγορά ήταν στην "σκιά" της επικρατούσας ΑΕΠΙ μιας και είχε ελάχιστους δημιουργούς στο δυναμικό της και ανύπαρκτο εισπρακτικό μηχανισμό. Με την κατάρρευση της ΑΕΠΙ και για όσο χρονικό διάστημα το Υπουργείο Πολιτισμού έκανε κινήσεις να θέσει σε λειτουργία την Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων (ΕΥΕΔ) ώστε να διασωθεί το Πνευματικό Δικαίωμα στην Ελλάδα, η ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ κατάφερε να αυξήσει ελάχιστα το δυναμικό της από Έλληνες δημιουργούς (μόλις στο 3% επί του συνόλου των δημιουργών), να συνάψει κάποιες συμβάσεις με ξένους αντίστοιχους ΟΣΔ, και με την βοήθεια (δανειοδότηση) από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης (CISAC) να στήσει έναν εισπρακτικό μηχανισμό από προσωπικό και συνεργάτες της πρώην ΑΕΠΙ το οποίο είτε δεν επέλεξε το Υπουργείο Πολιτισμού ή δεν επέλεξαν οι ίδιοι να συνεργαστούν μαζί του. Από το σημείο εκείνο και έπειτα ερωτήματα προκαλεί το τι γίνονται τα χρήματα τα οποία εισπράττει ο Οργανισμός για τους δημιουργούς μιας και καμία διανομή χρημάτων δεν έχει κάνει στους δικαιούχους και σύμφωνα με καταγγελίες εκ των έσω υπάρχει ένα έντονο κλίμα αδιαφάνειας.

Σε όλα αυτά φως έρχεται να ρίξει το πόρισμα της Ernst & Young, μετά τον πρώτο έλεγχο ορκωτών λογιστών που είχαν εντοπίσει διαχειριστική "μαύρη τρύπα" 300.000 ευρώ και έκαναν λόγο για "ουσιώδη αβεβαιότητα στην συνέχιση δραστηριότητας του οργανισμού" και την πρώτη επιβολή προστίμου από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Τα δεδομένα του πορίσματος είναι πως: 

  • Αν και επί χρόνια η "Αυτοδιαχείριση" κατήγγειλε την τότε αμαρτωλή ΑΕΠΙ για αδιαφανείς διαδικασίες στην διανομή των Πνευματικών Δικαιωμάτων, και η ίδια το ίδιο έπραττε.
  • Το σκάνδαλο ΑΕΠΙ μπορεί να ήταν μεγαλύτερο από θέμα ποσών, αλλά το διαφαινόμενο σκάνδαλο της "Αυτοδιαχείρισης" είναι μεγαλύτερο από θέμα πρακτικής. Η ΑΕΠΙ, σύμφωνα με το πόρισμα, παρακρατούσε παρανόμως 35% για τα λειτουργικά της έξοδα και απέδιδε τα υπόλοιπα στους δημιουργούς, ενώ η "Αυτοδιαχείριση" παρακρατά το 70% αποδίδοντας ένα ελάχιστο ποσό (ή και καθόλου) στους δημιουργούς. 

Μένει να δούμε εάν το Υπουργείο Πολιτισμού θα ακολουθήσει την πρακτική που ακολουθήθηκε για την ΑΕΠΙ με την οριστική Ανάκληση Αδείας Λειτουργίας του Οργανισμού και τον σχηματισμό σχετικής δικογραφίας στην εισαγγελέα.

Παρόλα αυτά μέχρι και σήμερα υπάλληλοι-πωλητές της "Αυτοδιαχείρισης" με σαφή εντολή της διοίκησης του Οργανισμού "οργώνουν" πανελλαδικά τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, και στη Λάρισα, απαιτώντας από τους επιχειρηματίες επιτακτικά να καταβάλλουν τα Πνευματικά Δικαιώματα που εκπροσωπεί η "Αυτοδιαχείριση" (χωρίς να εξηγούν ποια είναι αυτά). Μάλιστα υπάρχουν πολλές καταγγελίες από καταστήματα (ταβέρνες, μεζεδοπωλεία, καφενεία κτλ.) τα οποία χρησιμοποιούν αποκλειστικά Ελληνική μουσική, τα οποία έχουν πληρώσει στην "Αυτοδιαχείριση" ποσά για μουσική που δεν εκπροσωπεί ο Οργανισμός, εν γνώση του ψεύδους του υπαλλήλου-πωλητή, και με την υποχρέωση του επιχειρηματία να καταβάλλει εις διπλούν δικαιώματα και στην ΕΥΕΔ.

Και όλα αυτά με τις "πλάτες" των κατά τόπους Επιμελητηρίων, καθώς έχουν συνάψει σχετική συμφωνία, και των κατά τόπους Συλλόγων Καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος οι οποίοι δεν ενημερώνουν τα μέλη τους. Βεβαίως και οι επιχειρηματίες δεν είναι άμοιροι ευθυνών, καθώς πρέπει να ελέγχουν και να ενημερώνονται για ποιο λόγο και σε ποιον πληρώνουν.


Τι ισχύει σήμερα - Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρηματίες


Εάν χρησιμοποιείτε μουσική στην επιχείρησή σας, απευθυνθείτε στην ΕΥΕΔ, η οποία δίνει την άδεια για τις ακόλουθες χρήσεις μουσικής: Άδεια Δημόσιας Εκτέλεσης μουσικής σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κέντρα διασκέδασης, club, μπαρ, καφετέριες, ξενοδοχεία, ταβέρνες, μεζεδοπωλεία, εμπορικά καταστήματα, κομμωτήρια, ινστιτούτα αισθητικής, γυμναστήρια, σχολές χορού, συναυλιακούς χώρους, φεστιβάλ, μέσα μαζικής μεταφοράς, αίθουσες ψυχαγωγίας (σφαιριστήρια, κλπ.), χώρους εκδηλώσεων (αίθουσες συνεστιάσεων, κτήματα δεξιώσεων κλπ.), πανηγύρια χώροι αναμονής, πάρκινγκ, εκθεσιακούς χώρους, αθλητικούς χώρους και σε κάθε είδoυς επιχείρηση πoυ χρησιμoπoιεί ή και εκμεταλλεύεται δημόσια μουσική.

Η Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων ΕΥΕΔ ιδρύθηκε και λειτουργεί με βάση την υπ΄αριθμ. 262844/18408/13772/689/04.06.2018 (ΦΕΚ Β΄ 2085/07.06.2018) υπουργική απόφαση και έχει αναλάβει την εκπροσώπηση των πνευματικών δικαιωμάτων της συντριπτικής πλειοψηφίας των μελών της ΑΕΠΙ ΑΕ, της οποίας η άδεια ανακλήθηκε με την υπ΄αριθμ. 224747/4952/15.05.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1767/17.5.2018) υπουργική απόφαση.

Η ΕΥΕΔ λειτουργεί ως Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων.

Η καταβολή δικαιωμάτων σε άλλο Οργανισμό ή εταιρεία δεν απαλλάσσει τον εκάστοτε επιχειρηματία από την καταβολή Πνευματικών Δικαιωμάτων στην ΕΥΕΔ, όταν χρησιμοποιείται εκπροσωπούμενο ρεπερτόριο.

Ήδη στους πρώτους μήνες λειτουργίας της η ΕΥΕΔ έχει πραγματοποιήσει δύο διανομές δικαιωμάτων στους δημιουργούς μουσικών έργων, μία συνολικού ποσού 1,5 εκατ. ευρώ και μία δεύτερη συνολικού ποσού 4 εκατ. ευρώ.

Με συντομευμένες κινήσεις και πάντα σε κλίμα συνεννόησης με τις επαγγελματικές ενώσεις επαγγελματιών, έχει συνάψει συμφωνίες όπως με την Ένωση Δημοτικών Ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ, την ΕΡΤ, την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων κ.α.

Σκοπός της ΕΥΕΔ είναι 
  • να δημιουργήσει και να διασφαλίσει άμεσα συνθήκες ομαλής αδειοδότησης και είσπραξης δικαιωμάτων, ώστε να καταστεί δυνατό σε εύλογο χρονικό διάστημα να πραγματοποιηθεί διανομή δικαιωμάτων προς τους δικαιούχους,
  • να δημιουργηθεί ένας νέος Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης μέσα από ένα υγιές περιβάλλον συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων, που να ανταποκρίνεται στις διεθνείς προδιαγραφές και απαιτήσεις της σύγχρονης συλλογικής διαχείρισης.

Διοίκηση

Η Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων - ΕΥΕΔ, είναι αυτοτελής υπηρεσία του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας του Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Εποπτικές αρμοδιότητες ασκεί στην Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης ο εκάστοτε Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Η ΕΥΕΔ εκπροσωπεί το σύνολο του ελληνικού μουσικού ρεπερτορίου, εκτός από μικρό αριθμό πνευματικών δημιουργών και δικαιούχων δικαιωμάτων και εκατομμύρια ξένα μουσικά έργα μέσω συμβάσεων αμοιβαίας εκπροσώπησης με ομόλογες εταιρίες του εξωτερικού και των κορυφαίων πολυεθνικών εκδοτών μουσικής Warner Chappel Music Publishing και Universal Music Publishing.

Η ΕΥΕΔ παρέχει τη δυνατότητα σε όλες τις επιχειρήσεις και τους φορείς, που επιθυμούν να μεταδώσουν μουσική στο χώρο τους, να χρησιμοποιούν χωρίς περιορισμό μουσική και τραγούδια από το εκπροσωπούμενο ρεπερτόριό της.

Μια κοινή στέγη για τη δίκαιη, αναλογική, με διαφάνεια, διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών. Συγκεκριμένα, η Ειδική Υπηρεσία Έκτακτης Διαχείρισης Δικαιωμάτων - ΕΥΕΔ, αδειοδοτεί:
  • την πλειοψηφία του Ελληνικού ρεπερτορίου (σχεδόν 15.000 μέλη δημιουργοί)
  • εκατομμύρια έργα ξένων δημιουργών μέσω των συμβάσεων αμοιβαιότητας που έχει με ξένους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, όπως επίσης και
  • το 100% του ανατιθέμενου αμερικανικού ρεπερτορίου για την περιοχή της Ελλάδας για λογαριασμό των έργων που εκπροσωπούν εκδοτικά οι δύο πολυεθνικοί εκδότες μουσικής Universal Music Publishing και Warner/Chappell Music Hellas και είναι γραμμένα από συνθέτες και στιχουργούς μέλη των αμερικανικών Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης.
  • Εντελώς ενδεικτικά εκπροσωπούμενοι δημιουργοί αμερικανικού ρεπερτορίου επί του παρόντος είναι η Ariana Grande, οι Beach Boys, ο Elvis Costello, o Eminem, ο Justin Timberlake, η Mariah Carey, o Neil Diamond, οι R.E.M, η Selena Gomez αλλά και ο Aloe Blacc, η Beyoncé, ο Jay Z, o James Brown, η Katy Perry, ο Kendrick Lamar, οι LED ZEPPELIN, οι RAMONES, η Rihanna και χιλιάδες ακόμα ξένοι δημιουργοί.




Γράφει για την larisacitynews.GR
Νίκος Παπαδόπουλος






« Προηγουμενο
Επομενο »

Δεν υπάρχουν σχόλια