ΝΕΟΤΕΡΑ
latest

728x90

468x60

Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2019

Από τον Τζιμάκο στον Joker - Όταν συνέλαβαν τον Τζίμη Πανούση στην Καρδίτσα

Από τον Τζιμάκο στον Joker - Όταν συνέλαβαν τον Τζίμη Πανούση στην Καρδίτσα



18 Απρίλη 1981: 38 χρόνια πριν, Καρδιτσιώτες μηνύουν τον Τζίμη Πανούση και τις Μουσικές Ταξιαρχίες του και τον στέλνουν στο αυτόφωρο!

21 Οκτωβρίου 2019: Υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού, στέλνουν την αστυνομία στους κινηματογράφους για να αποτρέψουν ανήλικους να δουν την ταινία JOKER!

18 Απρίλη 1981: 38 χρόνια πριν ο Τζιμάκος τραγουδούσε, “στις βουλής τα έδρανα, αχ κι εγώ να έκλανα” και τον έστειλαν στο Αυτόφωρο...


Η 21η Οκτωβρίου 2019, θα μείνει χαραγμένη στην μνήμη των Ελλήνων ως μια μαύρη μέρα για την Ελευθερία της έκφρασης, μιας και Υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού, έστειλαν την αστυνομία στους κινηματογράφους για να αποτρέψουν ανήλικους να δουν την ταινία JOKER!

Το θέμα αυτό απασχόλησε για μέρες την Ελληνική κοινωνία, αλλά και την βουλή, μιας και στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ προς την κυβέρνηση, η απάντηση ήταν ότι οι υπάλληλοι που έστειλαν την αστυνομία στους κινηματογράφους, είναι στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ!

Η παράνοια καλά κρατεί και φυσικά, οι πολίτες αναρωτιούνται που βαδίζει αυτή η χώρα όταν τα κόμματα μαλώνουν ακόμη και για τα αυτονόητα.

Όμως, η χώρα μας έχει μια πολύ μαχρόχρονη ιστορία στην λογοκρισία της τέχνης και δυστυχώς, μια πράξη του δράματος παίχτηκε πριν από 38 χρόνια στην Καρδίτσα.




Η σύλληψη του Τζίμη Πανούση στην Καρδίτσα

Ήταν 18 Απρίλη 1981 και στον κινηματογράφο ΓΑΛΑΞΙΑΣ, έρχονται οι περιβόητες ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΕΣ, του άγνωστου τότε, αλλά πασίγνωστου αργότερα Τζίμη Πανούση.

Ο Τζιμάκος είναι τότε φοιτητής νομικής και μαζί με άλλους συμφοιτητές, γυρίζουν την Ελλάδα παρουσιάζοντας τα τραγούδια που ακούγονται στην διαβόητη κασέτα με τίτλο «Disco Tsoutsouni» και όχι μόνο.

Παρόλο που οι Καρδιτσιώτες τίμησαν τους νεαρούς μουσικούς, η συναυλία δεν εξελίχθηκε όπως θα έπρεπε και ένας γυμνασιάρχης που βρέθηκε στο σινεμά, δεν άντεξε να ακούει τον Τζίμη να τραγουδάει “Στις βουλής τα έδρανα, αχ κι εγώ να έκλανα...” και τους κάνει μήνυση. Η αστυνομία εισβάλει στον κινηματογράφο και τελικά οι μουσικού οδηγούνται στο κρατητήριο με τις εξής κατηγορίες: Περιύβριση Δημοσίων Λειτουργών, Αρχής και Βλασφημία.

Συνήγοροι υπεράσπισης των κατηγορουμένων ήταν ο αείμνηστος Βαγγέλης Καραμήτρος και ο νεαρός τότε δικηγόρος και σήμερα βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Σπύρος Λάππας.

Αρχικά καταδικάστηκαν, από το Πλημμελειοδικείο Καρδίτσας, συνολικά 54 μήνες φυλακή (14 ο Πανούσης και από 8 οι υπόλοιποι). Αθωώθηκαν όμως, τελικά, από το Εφετείο.

Όλα αυτά, είχαν μυθοποιήσει τις Μουσικές Ταξιαρχίες, και τους είχαν κάνει ήρωες στα μάτια της ανήσυχης και ανυπότακτης νεολαίας.



Η είδηση δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Μακεδονία" στις 21 Απριλίου 1981 (σελ. 11)

ΚΑΡΔΙΤΣΑ, 20 - Δικάζονται την Τετάρτη στο αυτόφωρο τριμελές πλημμελειοδικείο Καρδίτσας, με τις κατηγορίες της περιύβρισης αρχής, βλασφημίας θείων, εξύβρισης και απλής συνεργείας στις παραπάνω πράξεις, τα μέλη του συγκροτήματος της ποπ μουσικής Μουσικές Ταξιαρχίες, γιατί κατά την διάρκεια συναυλίας το πρωί της Κυριακής στον κινηματογράφο Γαλαξίας της Καρδίτσας εξύβρισαν τα θεία και τις δημόσιες αρχές με ακατανόμαστες φράσεις και τραγούδια.

Πρόκειται για τους Δημήτριο Πανούση, 27 χρονών, φοιτητή νομικής και τραγουδιστή, Ευάγyελο Βέκιο, 24 χρονών, Ιωάννη Δρόλαπα, 24 χρονών, φοιτητή νομικής, Δημήτριο Δασκαλοβανάση, 21 χρονών, Ευάγγελο Σβάρνα, 25 χρονών και Ιουλιέτα Καστραβέλη, 20 χρονών κατοίκους Αθηνών. Η δίκης τους επρόκειτο να γίνει σήμερα (χθες) το μεσημέρι αλλά οι κατηγορούμενοι ζήτησαν και πήραν αναβολή προκειμένου οι συνήγοροι τους να ενημερωθούν επί της δικογραφίας. Το δικαστήριο δεν εδέχθη αίτημα προσωρινής αποφυλακίσεως τους και διέταξε τη συνέχιση της κρατήσεως και των έξι.

Σε μια κατάμεστη αίθουσα από ακροατήριο αποτελούμενο σε συντριπτική πλειοψηφία από μαθητές ηλικίας 15-21 χρονών (κόπηκαν συνολικά 580 εισιτήρια των 100 και 150 δραχμών) έδωσαν την προαγγελθείσα συναυλία τους οι Μουσικές Ταξιαρχίες.

ΑΚΑΤΑΛΑΒΙΣΤΙΚΑ

Η συναυλία εξελίχθηκε χωρίς επεισόδια και επικράτησε πρωτοφανής ενθουσιασμός στο ακροατήριο παρά το γεγονός ότι οι στίχοι των περισσοτέρων τραγουδιών ή ήταν ακαταλαβίστικοι ή περιείχαν υβριστικές και ακατονόμαστες φράσεις. Το γεγονός αυτό προκάλεσε την επέμβαση των αρχών οι οποίες μετά την συναυλία συνέλαβαν όλα τα μέλη του συγκροτήματος τα οποία και απέστειλαν στον εισαγγελέα.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο παραπέμπεται να δικασθεί ο Δημήτριος Πανούσης για περιύβριση αρχής, βλασφημία θείων και εξύβριση γιατί κατά την διάρκεια της συναυλίας φέρεται ότι τραγούδησε μεταξύ άλλων και στίχους προσβλητικούς για το ήθος των μαθητριών, για τους καθηγητές, το υπουργείου παιδείας, τη βουλή κλπ. Επίσης ο Πανούσης με βλασφημίες εξεδήλωσε δημόσια έλλειψη σεβασμού προς τα θεία, ενώ προσέβαλε και την τιμή του παρευρισκομένου στην ανωτέρω συναυλία καθηγητού κ. Ευάγγελου Κρομμύδα ο οποίος θα παραστεί και ως μάρτυς κατηγορίας.

Οι υπόλοιποι πέντε κατηγορούμενοι παραπέμπονται να δικασθούν για απλή συνεργία στις παραπάνω πράξεις και συγκεκριμένα οτι παρέσχον εκ προθέσεως την συνδρομή των εις τον πρώτον κατηγορούμενον συνοδεύοντες αυτόν καθ' όλη την διάρκεια της συναυλίας δια διαφόρων μουσικών οργάνων.

Ο επικεφαλής του συγκροτήματος Δημήτριος Πανούσης δήλωσε ότι το σύνολο τα τραγούδια που ακούσθηκαν στην συναυλία της Κυριακής τα τραγουδά από το 1972 στην Αθήνα ενώ ταυτόχρονα κυκλοφορούν σε κασέτα σ' ολόκληρη την Ελλάδα χωρίς μέχρι σήμερα να υποστεί ποινική δίωξη.

Επίσης είπε ότι θεωρεί ότι το σύνολο των τραγουδιών του δεν είναι εξυβριστικό, αλλά απλώς αντικατροπτίζουν την πραγματικότητα με κάποια βέβαια υπερβολή.

Σύμφωνα με υπάρχουσες πληροφορίες οι νεαροί μουσικοί είναι γόνοι καλών οικογενειών. Η συναυλία της Κυριακής ήταν η πρώτη από μια σειρά συναυλιών που προγραμμάτιζαν για την επαρχία.

Μακεδονία, 21 Απρίλη 1981, σελ. 11


Με την υποστήριξη του Μάνου Χατζιδάκι

Οι μουσικοί είχαν την υποστήριξη σημαντικών ανθρώπων του πολιτισμού, όπως του Μάνου Χατζιδάκι και του Διονύση Σαββόπουλου. Φυσικό ήταν να αποκτήσουν τεράστια δημοσιότητα απ' όλη αυτή την αρνητική διαφήμιση και οι δισκογραφικές να επιδοθούν σε ένα πραγματικό κυνηγητό τους. Ίσως γι' αυτό τελικά ο πρώτος δίσκος τους να κυκλοφόρησε από μία μεγάλη εταιρεία σε παραγωγή, του Μάνου Ξυδούς.

Η ιδεολογική στάση του Πανούση και η καυστική του σάτιρα τον έχει φέρει αρκετές φορές αντιμέτωπο με το δικαστήριο. Παρά τις πολλαπλές δίκες και την απίστευτη ταλαιπωρία ο Τζίμης Πανούσης έχει καταδικαστεί τελεσίδικα μόνο μια φορά για την υπόθεση Νταλάρα.




Ο πρώτος δίσκος

Δεν είχαν περάσει πολλά χρόνια από την εποχή της χούντας και η λογοκρισία συνέχιζε να χτυπά κάθε μορφή τέχνης. Οι μηχανισμοί ελέγχου ήταν βαθιά ριζωμένοι στην ελληνική κοινωνία που δύσκολα αποδεχόταν οτιδήποτε αντισυμβατικό. Ο πρώτος δίσκος των Μουσικών Ταξιαρχιών τάραξε τα νερά το 1982. Σε δύο μήνες πούλησε 40.000 αντίτυπα. Ο εισαγγελέας όμως παρενέβη και έδωσε εντολή να κατασχεθεί.

Αιτία, η αθυροστομία στους στίχους των τραγουδιών του.



Οι εκλογές...

Εκλογές, κόμματα
με φρου - φρου κι αρώματα
Διαδηλώσεις, πτώματα
μ' ανοιγμένα στόματα
Ψηφοδέλτια σταύρωνα
κι όλη νύχτα καύλωνα
Στης βουλής τα έδρανα
αχ κι εγώ να έκλανα

Υπουργεία τέρατα,
γαμημένα κέρατα
Φέξε μου και γλίστρησα
ως της γης τα πέρατα
Στα σχολεία γάματα
γράμματα σπουδάματα
Του Θεού τα πράματα
φτύσ' τα τους κατάμουτρα

Πληρωμές, χαρτόσημα,
φόροι γραμματόσημα
Στο γαμήσι πρόστιμα,
μαγκιά, κλανιά κι απόστημα
Μπάτσοι, αύρες, ράμματα,
ξηγημένα πράματα
Τώρα στα γεράματα
μάθε γέρο γράμματα

Δεν μπορώ άλλο Θανάση,
στα εικοσιπέντε έχω γεράσει
Δεν μπορώ άλλο Θανάση,
κάνε στάση




Ο αείμνηστος Βαγγέλης Βέκιος (τύμπανα, κρουστά) έγραφε το 2006 στην Καθημερινή: «λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία του δίσκου, βγήκα από το σπίτι μου κατά τις 10 ή 11 το πρωί για να αγοράσω εφημερίδα και να πάω στο σπίτι των γονιών μου που έμεναν ακριβώς ένα τετράγωνο πιο κάτω. Πηγαίνοντας στο σπίτι, βλέπω απέξω το αστυνομικό αυτοκίνητο και τη μητέρα μου να μιλάει μαζί τους. Κάτι κατάλαβα, γυρνάω πίσω στο σπίτι μου, το γνωστό ασφαλίτικο ήταν απέξω και περίμενε. Επιστροφή στο περίπτερο, ελαφρώς αλαφιασμένος, παίρνω τηλέφωνο τον Τζιμάκο και τον Δρόλαπα, τους λέω τι συμβαίνει, δίνουμε ραντεβού με τον Τζίμη κοντά στον Άδονι στο Χολαργό και μαζί συναντάμε τον Γιάννη Δρ. Μαθαίνουμε ότι ο Γιώργος Πετσίλας έχει συλληφθεί (διευθυντής της EMI) και ο Μάνος Ξυδούς (παραγωγός) έχει εξαφανιστεί προς άγνωστη κατεύθυνση, μέχρι να περάσει το αυτόφωρο. Αλλά το αυτόφωρο δεν τελείωνε, γιατί το αδίκημα ήταν «περί τύπου» και άρα διαρκές. Φιλοξενηθήκαμε σε διάφορα σπίτια. Στα μεσοδιαστήματα από σπίτι σε σπίτι μας χαιρετούσαν διάφοροι ακροατές του group και χαζογελούσαν συνωμοτικά. Κάποια μέρα (δεν θυμάμαι πώς) έληξε η δίωξη, κάποτε έληξε και το συγκρότημα. Ωραία πάντως περάσαμε».

Η εντολή για κατάσχεση του δίσκου προκαλεί την οργή πολλών καλλιτεχνών. Ο Διονύσης Σαββόπουλος σε επιστολή του στα ΝΕΑ εκφράζει τη διαμαρτυρία του για τις διώξεις, τις συλλήψεις και τις κατασχέσεις και προσφέρεται για μάρτυρας υπεράσπισης σε περίπτωση που η υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που τα μέλη της μπάντας έρχονται αντιμέτωπα με διώξεις λόγω… ακατάλληλου περιεχομένου.

Στον δίσκο του 1984 «Αν η γιαγιά μου είχε ρουλεμάν», κάποιες λέξεις κόπηκαν και αντικαταστάθηκαν από τον χαρακτηριστικό ήχο

Αρχικά ή λογοκρισία αφορούσε ολόκληρο τον δίσκο, καθώς είχε χαρακτηριστεί άσεμνος και γιατί προπαγάνδιζε τα ναρκωτικά, όπως είχε πει σε συνέντευξη Τύπου ο Τζίμης Πανούσης. Στη συνέχεια κόπηκαν τρία τραγούδια και τελικά η λογοκρισία περιορίστηκε σε τρεις λέξεις (μου**, ψωλ**, γαμ****).

Όταν ο Πανούσης ρωτήθηκε γιατί χρησιμοποιεί άσεμνες λέξεις στους στίχους η απάντηση ήταν αποστομωτική: χρησιμοποιώ τις λέξεις με το όνομά τους σαν απάντηση στη χυδαιότητα των υπονοούμενων που κυριαρχούν στη ζωή μας.

Οι Μουσικές Ταξιαρχίες ήταν ένα από τα πιο σημαντικά ροκ συγκροτήματα της δεκαετίας του ’80. Στην αρχική τους σύνθεση ήταν οι Τζίμης Πανούσης, Σπύρος Πάζιος, Γιάννης Δρόλαπας, Βαγγέλης Βέκιος και Δημήτρης Δασκαλοθανάσης. Η πρώτη τους εμφάνιση σε κοινό έγινε το 1980 στο Skylab της Πλάκας. Ο ιδιοκτήτης είχε καλέσει τον 26χρονο Τζίμη Πανούση για να παίξει με την παρέα του και συνέχιζαν να παίζουν για ένα χρόνο.

Το 1981, εμφανίστηκαν στο «Αχ Μαρία» και στο θέατρο «Ριάλτο». Οι Μουσικές Ταξιαρχίες κατακτούσαν το κοινό με τη μουσική τους και το σόου του Τζίμη Πανούση ανάμεσα στα τραγούδια που έκανε τους θεατές και κλαίνε από τα γέλια.

[ads-post]

Δισκογραφία

Το 1980 κυκλοφόρησαν την κασέτα ανεξάρτητης παραγωγής με τίτλο Disco Tsutsuni που περιείχε ηχογραφήσεις πριν από το 1977. Η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά είναι ο δίσκος Μουσικές Ταξιαρχίες που κυκλοφόρησε το 1982. Το 1983 μεσολάβησε ο δίσκος –συλλογή Made in Greece Vol.1 με τη συμμετοχή των Alamana’s Bridge. Ήταν οι ίδιοι, αλλά δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το όνομά τους επειδή εκδόθηκε από άλλη εταιρεία και τους δέσμευε το συμβόλαιο με την ΕΜΙ.

Ακολούθησε ο δίσκος «Hard Core» το 1985 που ήταν ζωντανή ηχογράφηση από τις παραστάσεις στο Κύτταρο. To 1986 κυκλοφόρησε το «Κάγκελα παντού». Είναι ο πρώτος δίσκος χωρίς το όνομα Μουσικές Ταξιαρχίες, καθώς ο Τζίμης Πανούσης αποφάσισε να συνεχίσει μόνος του. Την άνοιξη του 2015, μετά από 30 χρόνια, οι Μουσικές Ταξιαρχίες επανενώθηκαν για μια σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο.


Όταν ο Πανούσης παραιτήθηκε από «τη μεγάλη φίλη του λαού Εθνική Τράπεζα»




Τη δεκαετία του ‘80 ο Τζίμης Πανούσης ανάμεσα στις άλλες δουλειές που έκανε για να επιβιώσει, εργάστηκε ως υπάλληλος στην Εθνική Τράπεζα.

Η θέση του Τραπεζικού υπαλλήλου θεωρούνταν προνομιούχα και προσοδοφόρα, ωστόσο η δουλειά αυτή δεν ταίριαζε στον ανατρεπτικό Τζιμάκο.

Στην επιστολή παραίτησής του από την τράπεζα, την οποία δημοσιεύει η Μηχανή του Χρόνου, ο Πανούσης σατίρισε το τραπεζικό σύστημα και σχεδόν όλη την κοινωνία της εποχής. Τα ρουσφέτια, οι προσλήψεις με αδιαφανείς διαδικασίες στο Δημόσιο και οι σκληρές πολιτικές κόντρες, μπήκαν στο μικροσκόπιο του Πανούση και περιγράφηκαν με τρόπο καυστικό.

Η «Πανούσια» επιστολή του συντάχθηκε στον πληθυντικό αριθμό, για να σατιρίσει τη σοβαροφάνεια των συναδέλφων του. Από τις πρώτες κιόλας γραμμές ξεκαθάρισε ότι αν και «ταλαντούχος ηθοποιός, αρνείται να συνεχίσει να παίζει τον ρόλο του υπαλλήλου, στη μεγάλη φίλη του ελληνικού λαού, Εθνική Τράπεζα». Δεν έμεινε όμως μόνο στην Εθνική Τράπεζα. Στοχοποίησε όλο το τραπεζικό σύστημα αναφέροντας ότι, πρόκειται για «μια καλοστημένη παράσταση των μεγαλοκεφαλαιούχων μετόχων πάνω στην πλάτη του ελληνικού λαού», στην οποία, αν και «προνομιούχος είχε το ρόλο κομπάρσου».

Ο Πανούσης έπαιρνε 10.683 δρχ το μήνα, ποσό που το χαρακτήρισε ειρωνικά στην επιστολή του «υπέρογκο» και συνέχισε δηλώνοντας «στενοχωρημένος που θα έπαυε στο εξής να «συμφωνεί με εκατοντάδες όμορφους αριθμούς επί 8 ώρες ημερησίως».

Στον επίλογο της επιστολής, απείλησε ότι θα επιστρέψει στην Τράπεζα, όποτε όμως αυτός θελήσει και «κατόπιν βεβαίως αδιάβλητου διαγωνισμού», καθώς όπως τόνισε ο πατέρας του ήταν «βασικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας».

Στο τέλος, αφού αρνήθηκε κατηγορηματικά να «μείνει μισθωτός σκλάβος» δεν παρέλειψε να δώσει και συγχαρητήρια στον εαυτό του γράφοντας «μπράβο ρε μάγκα», για την απόφασή του να απαρνηθεί τα δημοσιοϋπαλληλικά του καθήκοντα. Τους απείλησε ότι θα επιστρέψει «κατόπιν βεβαίως αδιάβλητου διαγωνισμού» Το σύντομο πέρασμά του από το Δημόσιο υπήρξε αρκετό, ώστε έκτοτε οι τράπεζες να αποτελούν ένα από τα αγαπημένα του αντικείμενα προς σάτιρα.




Στη φωτογραφία, οι Μουσικές Ταξιαρχίες σε στάση λεωφορείου, ουρούν τις διαφημιστικές πινακίδες του Marlboro. Σε πρώτο πλάνο, ο Τζίμης Πανούσης και ο Γιάννης Δρόλαπας. Πίσω, ο Σπύρος Πάζιος (με τα γυαλιά), δίπλα του ο Βαγγέλης Βέκιος, και ο Δημήτρης Δασκαλοθανάσης.


Η φωτογράφιση, για τον πρώτο τους δίσκο, που επέφερε σεισμό, στα μουσικά πράγματα στην Ελλάδα.




Πηγή: www.alithianews.gr










« Προηγουμενο
Επομενο »

Δεν υπάρχουν σχόλια